Undgå ødelagt akustikloft

Det kan blive dyrt for arkitekten med et ødelagt akustikloft, hvis man glemmer at beskrive, hvad der IKKE skal males her under akustikloft.

Det sker jævnligt, at en maler lige tager loftet med, når væggene skal males. Måske er han uopmærksom, måske vil han bare være venlig. Men hvis det ikke fremgår klart af beskrivelsen, så kan arkitekten ende med både ansvar og regning for et ødelagt akustikloft.

Et fuldpudset akustikloft ser ud som et helt almindeligt pudset loft. Men der er anvendt meget specielle materialer og det særlige finish-arbejde koster rigtig mange mandetimer pr. kvadratmeter. Uheldigvis skal der kun et helt almindeligt lag loftmaling til at ødelægge loftets støjdæmpende effekt. Det vil typisk være maleren, der hænger på at gøre skaden god igen med et ødelagt akustikloft. Med mindre ansvaret kan tørres af på en projekterende, der ikke har været vågen.

Akustik og maling 

Alle akustiksystemer virker ved at optage og bremse lydenergi. Lyden forplanter sig gennem luften som en bevægelse og kan optages af bløde overflader, der optager bevægelsen i stedet for at kaste den tilbage, eller af strukturerede overflader, hvor lydenergien bliver splittet op og forplanter sig i hulrum i strukturen.

I visse tilfælde er det muligt at male en akustikoverflade med en stærkt fortyndet maling påført med sprøjte, så man kun mister en del af den lyddæmpende effekt, men i forhold til akustikken er maling altid af det onde. Hvis man maler et blødt materiale, vil det få en mere sprød og hård overflade. Hvis man maler en struktureret overflade, som f.eks. en skumplade, vil man forsegle den åbne cellestruktur, så lyden ikke kan nå ind og blive væk i underlaget og dermed står man med et ødelagt akustikloft.

Den usynlige akustikpuds på akustikloft

Som regel er det let at genkende et akustikloft på træfibre, hulplader, stof og skinner eller fordi akustikelementet adskiller sig synligt fra væg eller loft. Men når akustikloftet ligner et helt almindeligt væg-til-væg pudset loft, så er det kun lydfornemmelsen, der skal få maleren til at være på vagt. Med mindre det altså klart fremgår af arbejdsbeskrivelsen fra arkitekten, at det givne loft ikke må males.

Rockidans akustiklofter er bygget op af en forpudset mineraluldsplade, der efter opklæbning bliver pudset over af én eller flere omgange. Den færdige overflade tåler hverken vand eller rengøringsmidler, så et ellers uskyldigt lag maling er ganske enkelt en katastrofe. Hvis uheldet er ude, kan skaden måske gøres god igen ved at få akustikentreprenøren til at slibe det yderste lag puds bort og udføre et nyt pudslag. Men er malingen trængt ind til den forbehandlede plade, skal hele loftet pilles ned og bygges op fra bunden.

Det er i sig selv en dyr omgang og oveni er løsningen ofte valgt i centrale lokaler, hvor hver ekstra dag ude af drift er lig med tab for virksomheden, banken, skolen eller villaejeren. Det siger sig selv, at maleren vil slå sig i tøjret for at slippe for regningen. Og uden specifikke angivelser fra arkitekten af hvilke arealer i et lokale, der eventuelt ikke må røres, så vil han have en god sag.

Der er siden 2001 udført mange tusinde kvadratmeter akustikspuds alene med Rockidans løsning og sandsynligheden for at de gemmer sig i det næste renoveringsprojekt bliver stadig større. Derfor er der rigtig god mening i at sikre sig mod en erstatningsbombe ved at dobbelttjekke for usynlige akustiklofter.

læs mere om akustikloft på BASWA.dk